Hvis du bare interesserer dig lidt for sko, eller bare med jævne mellemrum bevæger dig ned på den lokale gågade, så kender du, eller har du lagt mærke til navnet Bianco Footwear. Men det er faktisk de færreste som ved, at Bianco er et dansk skomærke og butikkoncept, som har vundet indpas i store dele af Europa, og som er blevet kåret til det mest succesfulde franchise koncept i Nordeuropa.

Men hvorfor er det, at Bianco er blevet en kæmpe succes, og hvad er det Bianco Footwear kan, som mange andre skomærker ikke kan. Det og meget mere vil vi kigge nærmere på i dette indlæg, hvor du vil blive taget med på en rejse rundt om en af Danmarks største mærker indenfor sko og fodtøj.

Bianco sko blev til Bianco Footwear

Bianco er grundlagt og startet af  Helle og René Piper Laursen i 1987, som havde en vision om, at skabe et koncept og et skomærke, som ikke tidligere var set i Danmark. Derfor blev Bianco Sko lanceret som et franchise koncept fra begyndelsen, og selvom det var i franchises konceptets unge dage, så var det ikke svært at få personer og firmaer med på ideen.
Derfor tog det heller ikke lang tid før, at der skød Bianco skobutikker op rundt omkring i Danmark. Faktisk har Bianco sko og René så fuld fart i forretningen, at drømmene om at komme ud over Danmarks grænser vokser, og derfor registrerer firmaet i 1992 to nye varemærker, nemlig Bianco Man og Bianco Footwear, det sidste afløser Bianco Sko navnet.

På få år får Bianco opbygget et godt og solidt netværk af butikker rundt omkring i Danmark, og firmaet påbegynder at ville ekspandere udenfor Danmarks grænser. Det er især i nabolandene, som har opmærksomheden. Især Skandinavien er i fokus, når det gælder indtagelse af nye markeder.

I 1996, blot 9 år efter åbningen af de første butikker, der lancerer Bianco sin første TV reklame, som bliver et mega hit, og TV reklamer skulle vise sig, at blive en af grundstenene i den branding, som firmaet har planlagt. For ikke nok med, at eksponeringen på TV bliver mere og mere benyttet, så er reklamerne så effektive og gode, at de både skaffer kunder og reklame priser i ind- og udland.

Allerede i 1998 er hovedkvarteret i Kolding blevet for lille, og Bianco er derfor nødtil at bygge et nyt i byen, hvor alle aktiviteter flyttes over. Det er fra det nye hovedkvarter, at firmaet idag styre samtlige aktiviteter.

I 1999 åbnes den første shop udenfor Danmarks grænser i Norges hovedstad Oslo. Butikken bliver fra start en succes, og den blev startskuddet til en voldsom vækst, som ingen i Kolding turde drømme om. For fra 1999 til 2008 vokser Bianco Footwear butikkerne fra 1 til hele 170 butikker. De fleste ligger i Danmark, mens der er over 50 butikker i Norge.
Dertil kommer butikker i Sverige, Finland, Tyskland, Mellem Østen, på Island og på Færøerne. Og antallet af butikker er vokset siden da, da Bianco hele tiden vækster, og firmaet forsøger at komme ind i nye byer og  på nye markeder.

Visionen og ideen bag Bianco Footwear

Når man iagttager Bianco Footwear udefra, så er det et firma, som har opnået nogle imponerende ting. Men ingen har tude drømme eller forvente, at tingene gik så godt, som de har gjort indtil nu. Heller ikke ejerne Helle og René.
Men hvorfor er Bianco Footwear, før Bianco Sko, blevet sådan en succes, og hvad var hele ideen bag projektet?

Hele vision bag Bianco Footwear er at skabe  en skokæde, som sælger sko i tidens trend, design og farver til en overkommelig pris. Altså internationalt moderne sko, som til forveksling ligner de dyre og eksklusive designer sko, men til en pris, som alle kan være med på. Og det må man sige Bianco har formået, og stadig gør super godt.

Firmaet har haft stor succes med at skabe sko kollektioner, som både indeholder de klassiske designs, men også sko, som er lidt mere vovet og med på tidens nyeste trends. Ja Bianco har sågar i flere tilfælde startet en ny trend, fordi de gik deres egne veje, og designede nogle sko og støvler, som ingen andre gjorde på daværende tidspunkt.

Så alt i alt har Bianco levet fuldt ud op til den version, som var grundlaget for mærkets grundlæggelse, men firmaet har også levet op til de ideer og idealer, som ejerne havde og har sat igennem tiden. Og så har firmaet formået at vinde adskillige priser for reklamevideoer, markedsføringsmetoder og ledelse af firmaet.
Bianco Footwear er og forbliver forhåbentlig i fremtiden en af Danmarks ledende sko mærker og butikskæder med sko! 🙂

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 4 votes)

Bianco Footwear – En dansk sko succes med damesko og herresko , 7.0 out of 10 based on 3 ratings