Ecco er Danmarks største producent af lædersko, støvler og fodtøj til børn, kvinder og mænd. Ecco lavet med andre ord alt indenfor fodtøj til begge køn i alle aldre. Ecco laver faktisk mere end det, men det får du mere info om senere i indlægget.
Selvom det hele lyder som en stor succes, så har det langt fra været en dans på roser for den gamle danske sko mastodont. Der har været flere nedture på vejen, og der har været meget hårde tider. Men modgangen har gjort firmaet og mærket stærkere end nogensinde før.

I dette indlæg vil du få en masse informationer om den danske sko producent Ecco, som idag både producerer sko, men også leverer lædervarer til nogle af verdens største brands!

Historien om Ecco – Sko igennem generationer

Historien om Ecco starter med en mands drøm og vision, som han formåede at føre ud i livet, nemlig at have sin egen skofabrik og være sin egen herre. Karl Toosbuy grundlagde Ecco efter at han i en ung alder blev udlært skomager, og stille og roligt arbejdede sig op i herakiet på en skofabrik i København, hvor han til sidst endte som direktør. Men fabrikken var ikke hans egen, og derfor forlod han drømmejobbet til fordel for en ukendt fremtid.
Han flyttede fra hovedstaden og til den lille Sønderjyske by Bredebro, hvor han i 1963 i samarbejde med hustruen Birte åbnede den første fabrik. Der var ingen fine fornemmelser, og fabrikken lå omgivet af marker i den sønderjyske natur.
Her samlede de et team af medarbejdere, og så begyndte produktionen af damesko. De blev lavet under mærket Venus. Ikke nogen let start, men parret formåede at holde fabrikken kørende. Faktisk var en leverance af materialer fra Indien engang så elendig, at det var ved at koste firmaet livet, men de fik reddet den værste storm af.

Vi skal dog frem til 1969, før mærket Ecco bliver lanceret. Efter en stridighed om Venus navnet, så vælger Karl, at hans sko mærke skal hedde noget andet, som er både let at stave og udtale internationalt. Og dermed var Ecco født. Et mærke, som ville sætte sit præg på sko historien, og som ville skabe nye måder at gøre tingene på, som alle mærker senere ville efterligne.

Selvom mærket skiftede navn, så var det stadigvæk hårde tider i Bredebro. Men fremtiden skulle blive en lang succes historie, men det vidste Karl og Birte på daværende tidspunkt ikke.

Ecco var de første!

Idag lyder overskrift for mange, som det rene volapyk, men det er faktisk sandt. Tidligere producerede man sko ud fra nogle mål, og så måtte foden tilpasse sig skoen. Det gav selvfølgelig en dårligere komfort, og det betød også, at mange gik forkert, og dermed fik ondt i ryggen, benene eller fødderne.
Karl Toosbuy var den første skomager i verden, som fik ideen til, at forme skoene efter føddernes pasform, og dermed øge komforten af fodtøjet. En ide som sidenhen er blevet kopieret af alle andre, og idag er det faktisk standard, at man benytter denne teknik.

Men det var ikke det eneste, som Ecco var de første med. Ecco var nemlig også det første mærke i hele verden, som fik sit navn og logo under sålen. Karl anså dette, som en smart og nytænkende måde at lave branding på, og det skulle vise sig, at han havde ret. For der gik ikke længe, før en masse andre skomærker fik øjnene op for ideen, og som du sikkert ved, så har alle skomærker idag deres navn under sålen.

Ecco får succes og bliver et kendt brand

Selvom begyndelsen var svær og hård, så begyndte der for alvor at ske noget med Karls drøm, efter at han omdøbte sit skomærke til Ecco. For i 1970´erne kom den succes, som alle i Bredebro havde håbet på. Ved at blive ved med at fokuserer på komforten i skoene, så lykkes det Eccos designer Ejnar Truelsen at lave skoen ”Joke”. Den model skulle vise sig at blive starten på et langt succesfuldt eventyr.
Mere eller mindre fra dag et var skoen et hit, og den blev flået af hylderne i flere lande. Men selvom der pludselig var bid, så nød Ecco ikke den store succes. I stedet arbejdede design temaet hårdt og fokuseret, og Joke blev fulgt op af flere revolutionerende nye sko modeller, hvoraf flere stadig er i produktion og sortimentet den dag i dag. Så fra slutningen af 1970´erne var Ecco pludselig på alles læber, og mærket blev forbundet med innovative sko med en god komfort.

Ved at blive ved med at lancerer nye modeller, så kunne Ecco holde konkurrenterne på afstand, og mærket voksede og voksede. Men der var en anden hemmelighed bag den succes, som mærket oplevede. For Karl havde nemlig set og forudset noget andet i sko industrien, som flere konkurrenter ikke havde.

Ecco sko bliver masseproduceret på avanceret maskiner

Karl havde fået øjnene op for, at et moderne sko mærke måtte fokuserer på stordriftsfordelene, da der var mange penge at tjene der. Derfor var han yderst passioneret omkring produktions apparaterne i hans fabrik. Han brugte meget tid på at udvikle og udvælge de bedste maskiner til produktionen, som både kunne automatiserer mest muligt, men som også kunne lave skoene i den krævede kvalitet, for den måtte der ikke gås på kompromis med!
Derfor var Ecco en af de mest avancerede fabrikker indenfor sko produktion både i 1980´erne og 1990´erne, inden at outsourcing bølgen begyndte at ramme sko industrien. For flere og flere mærker outsourcede deres produktion til billigere lande, hvilket betød af deres omkostnings niveau faldt, og det kunne Ecco ikke hamle op med.
Som konsekvens af udviklingen, så kiggede Karl udenfor Bredebro mod nye lande. Lande hvor han kunne etablerer fabrikker, som kunne producerer Ecco sko. Med tiden fik Ecco åbnet egen fabrikker i Slovakiet, Thailand, Indonesien og Kina, som fik samme avancerede maskiner, som den i Bredebro. Desuden begyndte Ecco at sælge produktion ud på licens, som idag står for 20% af firmaets omsætning.

Ud over fabrikkerne i de tidligere nævnte lande, så ejer Ecco garverier i Holland, Kina, Indonesien og Thailand, som forarbejder læderet til alle Ecco sko, men også til flere andre mærker, så som f.eks Gucci mm. Så Ecco forarbejder ikke kun læder til dem selv, de sælger det også engros til andre i branchen.
Men hvorfor skulle et kæmpe mærke som Gucci handle med Ecco? Svaret er faktisk ret simpelt. KVALITET. Eccos høje kvalitet passer perfekt til et luksus mærke som Gucci, og derfor er det italienske modehus en stor kunde hos den danske sko producent.

Krisen rammer Ecco – Nye tider redder Ecco fodtøjet

På grund af væksten, så satte Ecco branding delen lidt i bero på flere europæiske markeder. For hvorfor reklamerer, når skoene nærmest solgte sig selv. Det Ecco havde glemt var, at uden branding så fanger man ikke det yngre og nye publikum.
Så strategien fejlede, og Ecco begyndte at opleve faldende salg i DK i slutningen af det 19. århundrede og i starten af det nye årtusinde. Flere forbandt den danske sko producent med sko og fodtøj til ældre mennesker, eller sko som var kedelige og umoderne, hvilket måske i høj grad skyldes, at Ecco kørte efter et fast mønster og koncept.
Det faldende salg måtte bremses, og derfor indledte Ecco en større reklame kampagne, som skulle ændre mærkets støvede ry blandt de yngre publikum. Nye linier og kollektioner blev lanceret, og de blev målrettet 100% mod det yngre publikum, da det var disse, som Ecco ville have fat i.

Kampagnen kører stadigvæk, og det er derfor svært at give det endelige svar på, om den har været en mega succes. Men hvorom alting er, så har den ihvertfald påvirket mange unge, så de idag anser Ecco for at være et sko mærke af høj kvalitet, som også laver spændende og lækre sko. Og det er jo en positiv ting, som med sikkerhed skyldes reklametiltaget.

Fremtiden ser dermed meget spændende ud for Danmarks største sko mærke, som stadigvæk lever efter de gamle og simple dyder, som Karl Toosbuy startede mærket med. Kvalitet og komfort er kernen i dette imperium, som idag ejes af datteren Hanni Toosbuy Kasprzak.
Det er måske værd nævne, at Ecco i 2011 åbnede butik nummer 1000 i Minneapolis i USA, og at mærket idag sælges i over 4500 butikker verden over. Ikke så lidt, når man tænker på, at det hele blev startet i lille Danmark.

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)

Ecco sko og støvler – Dansk fodtøj til hele familien, 10.0 out of 10 based on 3 ratings