Hvis du køber kvalitets støvler og vinterstøvler, så har du med sikkerhed også hørt om Timberland. Den amerikanske producent af outdoor artikler, solbriller og fodtøj er blevet meget moderne de senere år. Det skyldes både det meget simple og klassiske design, men også produkternes høje kvalitet og ydeevne.

Men hvordan er det lige Timberland skiller sig ud fra konkurrenterne? Hvorfor betaler mange damer og mænd gerne flere tusinde for et par Timberland støvler? Og kender du firmaets historie?

Dette er kun nogle af de mange spørgsmål, som dette indlæg vil besvare. Men en ting er sikkert. Skal du have gode kvalitets støvler, så kommer du ikke uden om Timberland!

Historien om mærket Timberland og Timberland støvler

I 1918 blev Nathan Swartz lærling hos en sko producent i Boston, Massachusetts. Han syede primært sko, og det blev et valg, som skulle ændre hans liv mange år senere. Men først skulle Swartz uddannes, igennem både gode tide i starten/midten af 1920´erne, dårlige krise tider i 1930´erne og en verdenskrig i 1940´erne.

I 1952 købte Nathan Swartz 50% af aktierne i Abington Shoe Company i Abington, Massachusetts. Et firma som producerede sko for andre kendte mærker og firmaer. Det meste af produktionen foregik på kontrakter. Allerede 3 år senere i 1955 købte Swartz de sidste 50% af firmaet, og fik hermed kontrol over hele firmaet. Nathan ansatte sin søn, og firmaet fortsatte med at producere på kontrakt for andre mærker, men begyndte også på privat label produktion.

Sideløbende med produktionen forsøgte Swartz sammen med flere ansatte at forbedre især støvlernes kvalitet. Der blev lavet mange tests, og der blev forsøgt mange ting, da firmaet gerne ville lave den perfekte vandtætte vinterstøvle.

I 1965 kunne Swartz familien introducere en ny teknologi til sko branchen, nemlig injection-molding technology. Meget simpelt forklaret, så syede man tidligere sålerne på støvlerne, men det gav ofte problemer, når støvlerne var blevet brugt eller slidte, fordi syningerne gik op. Med injection-molding teknologien kunne man pludselig svejse sålen fast til selve skoen, og dermed var der ingen syninger eller andet, som kunne gå op. Den nye teknologi kunne dermed sikre, at støvler og vinterstøvler forblev vandtætte og gode at gå i, også når de var blevet lidt brugte og slidte.
Men familie firmaet nøjes ikke med at introducere den nye teknologi. Firmaet kom også med en sko og støvle kollektion, som benyttede teknologien. Og støvlerne blev et hit allerede fra dag et i hjemlandet.

Støvlerne blev så stort et hit, at Swartz familien begyndte at producere mindre og mindre på kontrakt, men fokuserede mere og mere på deres egne støvler. Den store succes førte til, at firmaet i 1973 oprettede varemærket Timberland, og firmaet skiftede ligeledes navn til The Timberland Company i 1978. I 1976, altså 11 år efter introduktionen af støvlerne, der kørte firmaet sin første reklamekampagne. Dette havde der ikke været behov for tidligere på grund af den store efterspørgsel efter de ensfarvet støvler.

I 1978 og 1979 lancere Timberland de første boat shoes og casual shoes.

Timberland havde kun solgt sine støvler og sko i hjemlandet indtil 1980. Men det ændrede den italienske opkøber Giuseppe Veronesi. Han fandt støvlerne så lækre og eksklusive, at han solgte dem ind i flere af Milanos og Roms dyreste og mest eksklusive butikker. Og salget steg voldsomt med det samme. Støvlerne og skoene blev revet af hylderne, og Giuseppes introduktion til det italienske marked, skulle blive det første skidt i mod international vækst.

I 1986 overtog Nathans søn Sidney Swartz firmaet, og blev dermed ene ejer af Timberland. Samme år åbnede den første concept store i Newport, Rhode Island. Og allerede året efter blev Timberland børsnoret i USA. Herefter begyndte det for alvor at gå hurtigt.

I 1988 kommer den første tøj og accessories kollektion til mænd og kvinder. Den første Timberland lightweight hiking boot kommer på markedet.
I 1990 åbner den første concept store i Europa, nærmere bestemt på New Bond Street i London, England. Den første professionelle Timberland Mukluk boot kommer på markedet.
I 1991 kommer den første eksklusive vandtætte læder outdoortøj og accessories på markedet.
Mellem 1990 og 1994 blev Timberlands salg tredoblet. Mærket er desuden blevet en del af Hip Hop kulturen samt flere andre Urban subkulture.
I 1995 introducere Timberland igen noget nyt, nemlig ATC – Active Comfort Technology. Det sikre at der er en god balance mellem komfort og temperatur i fodtøj og tøj, når det skal bruges udendørs.
I 1996 kommer den første kollektion af sko og støvler til børn på markedet. Desuden bliver flere produkter solgt ud på licenser. Det gælder blandt andet ure, day packs mm.
I 1997 kommer den første tøj kollektion til børn på markedet. Timberland kan nu leverer tøj og fodtøj af høj kvalitet til hele familien.
I 1998 fejre Timberland brandet 25 års jubilæum.
I 1999 introduceres Timberland PRO series, arbejdstøvler til professionelle håndværkere.
I 2003 fejre Timberland brandet 30 års jubilæum.
I gennem nullerne bliver Timberland tildelt mange priser. Både for design, innovation, miljøansvarlighed, medarbejder ansvarlighed osv. Desuden introduceres der flere nye serier af sko og støvler, mens allerede eksisterende serier udvides og forbedres.
I 2011 blev Timberland købt af VF Corporation.

Timberland støvler er unikke og innovative

Som du kunne læse herover, så var Timberland de første, som introducerede svejsning af sålen på. Det er en teknologi, som alle sko mærker og producenter benytter idag, da det giver 100% tætte sko og støvler. Ikke nok med at de er vindtætte, de er også vandtætte, hvis skoen/støvlen er lavet af de rette materialer.

Derfor har Timberland skrevet historie, da firmaet både ændrede måden, hvorpå alle producerer støvler og sko, samtidig med at firmaet blev grundlagt.

Timberlands støvler, sko og fortøj er unikt, fordi det kombinere det bedste indenfor både design, materialer og produktions teknikker. Designer er altid meget klassisk og simpelt. Faktisk bliver Timberland vinterstøvlerne kaldt for de “gule støvler”, fordi de har den lyse gullige farve. Men det stilrene design passer godt til støvlerne, fordi det er fodtøj til vinter, eller til aktiviteter udenfor i alle former for vejr.
Sålen består af en tyk gummisål, som er med riller. Rillerne er lavet på en måde, så støvlerne bliver skridsikre på glatte overflader. Typisk is, våde sten eller lignende. På den måde er man sikker på, at kunne stå fast uanset underlaget. En meget god ting, hvis du f.eks er på vandretur eller ude i naturen. Den tykke gummisål er hård, og den beskytter desuden foden mod kulde nedefra.

Støvlerne består af et læder skafte i forskellige længder alt efter model. Læderet er hærdet, så det er vandafvisende, hvilket er en af de vigtigste faktorer ved godt vinterfodtøj. Derfor er det også vigtigt, at du vedligeholder og behandler støvlerne løbende, så de forbliver vandafvisende.

Selve foret i Timberland vinterstøvler består af uld. Det er typisk uld fra får, da det er varmt, men også en af de bedste materialer at isolere fodtøj med. Ellers ville UGG støvler f.eks. heller ikke have fåreuld, som isolering.
Isoleringen er vigtigt, hvilket du kan læse mere om her, da den skal sikre, at dine fødder holdes varme hele tiden, også når det er rigtig koldt udenfor støvlerne. Der har Timberland igen via forskellige innovative tiltag forbedret isoleringen, så støvlerne er varme hele tiden. Også når temperaturen viser mange minus grader.

Skal du have et par gode vinterstøvler, støvler eller sko, så er Timberland helt klart værd at overveje. Det er kvalitet fra den ene ende til den anden, hvor der ikke er gået det mindste på kompromis.

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)

Timberland laver kvalitets støvler til damer, mænd og børn , 10.0 out of 10 based on 3 ratings