Lacoste sko og sneakers – Fodtøj til den moderne kvinde og mand

Lacoste er idag et verdenskendt brand, og mærket har et af de mest velkendte logoer, nemlig den grønne krokodille. Men selvom alt lyder til at være tæt på perfekt, så har det været en lang sej kamp med både store opture og nedture.
Og vidste du, at Lacoste oprindeligt var poloer lanceret specifikt mod tennis? Hvis ikke så bliver du helt sikkert overrasket over mærkets historie, som er både spændende og fascinerende.

Lacoste er faktisk blevet et så stort brand, at mærket idag betegnes som et modehus, hvilket betyder at mærket både er trendsættende og innovativt. Ja faktisk har Lacoste stor indflydelse på nutidens mode og trends. Men mere omkring dette senere.

Lacostes historie – Rene Lacoste og tennis poloen

Rene Lacoste grundlagde Lacoste brandet i 1933 i Frankrig sammen med André Gillier, som var ejer og præsident for den største stikvarer producent i Frankrig på det tidspunkt. Men for at forstå historien om Lacoste, så skal vi lige nogle år tilbage i tiden, mens Rene stadigvæk var en aktiv tennisspiller.

Ved en turnering i Frankrig indgår Rene Lacoste et væddemål om, at hvis han vinder turneringen, så får han en taske lavet af krokodillelæder. Selvom Rene kæmper og fighter hårdt for at vinde, så lykkes det desværre ikke for ham, og han taber væddemålet om krokodilletasken.
Men på grund af væddemålet og Renes evne til at kæmpe og fighte, så får han kælenavnet krokodillen, som senere skulle få kæmpe indflydelse på hans liv, men også på resten af verden i form af tøjmærket Lacoste.

Rene og André starter mærket Lacoste med den ide, at de vil skabe en ny polo til tennisspillere, som er både kortærmet og mere behagelig at have på, end alle de alternativer, som findes på daværende tidspunkt. Dengang spillede mange spillere i langærmet poloer eller trøjer, og det var ikke hensigtsmæssigt, hvis kampene blev spillet i varmere lande.
Derfor mente de to herre, at de havde noget at byde ind med. Rene i form af erfaringerne fra hans egen karrierer i tennisverdenen, og André via erfaringerne fra tøjproduktionen.
Så efter Rene stoppede karrieren i starten af 1930´erne gik de to herre igang, og i 1933 blev mærket Lacoste grundlagt.

I starten blev Lacoste poloen kun produceret i en farve, nemlig hvid. Det var den farve, som alle tennisspillere spillede i, og derfor var det meget naturligt, at Lacoste fulgte denne uskrevne regel.
Med tiden blev også poloer til sejlsport og golf tilføjet sortimentet, men det var tennis sporten, som var målgruppen for mærket.

I 1951 begyndte salget af Lacoste poloer for alvor at eksploderer, da mærket lancerede farvede poloer. Nu var det pludselig muligt, at købe en polo i en anden farve end den klassiske hvide. Allerede i 1952 begyndte mærket at eksporterer til USA, hvor det blev solgt under som “status symbolet for den kompetente sportsmand”, men Lacoste blev også solgt som et  fritidsmærke til den rigere del af befolkningen. Selv den dag i dag er Lacoste mærket et af de mest populære udenlandske mærker i USA!

I 1963 overtager Bernard Lacoste ledelsen af firmaet efter sin far Rene. Tidligere var der årligt blevet solgt 300.000 Lacoste produkter, men Bernard skulle få det tal til at eksplodere yderligere. Faktisk solgte Lacoste over 50 millioner produkter i 110 lande alene i 2005, og tallet er steget siden da!

Lacoste oplevede en opblomstring i 1970´erne, og mærket blev hypet voldsomt i 1980´erne, som var et af firmaets bedste årtier nogensinde. Samme med mærker som Hugo Boss mm var Lacoste 80´ernes mest eftertragtede mærke, og alle måtte bare eje ting, som havde den lille krokodille på. Men grundet den voldsomme efterspørgsel og hype, så faldt interessen for mærket også stille og roligt, og det førte til, at 1990´erne blev nogle meget hårde år. Ingen ville have Lacoste produkter, fordi det var blevet for mainstream!
Heldigvis ændrede den tendens sig i slutningen af 1990´erne, og mærket blev igen super populært i det nye årtusinde.

Lacoste består idag af følgende linjer:

– Lacoste Fashion
– Lacoste Golf
– Lacoste Tennis
– Lacoste parfumer og kosmetik
– Lacoste solbriller og eyewear – Kan køber HER
– Lacoste sko og fodtøj
– Lacoste tasker
– Lacoste accessories
– Lacoste Home
– Lacoste Ure

Flere af ovenstående linjer er solgt ud på lisencer, mens Lacoste selv tager sig af de andre. Især tøjdelen er Lacoste meget følsom omkring, så den varetager mærket ALTID selv!

Lacoste sko og sneakers

Ud over selvfølgelig Lacoste poloen, så er firmaet også meget kendt for sine sko kollektioner til både ham og hende. Især Lacoste sneakers har været populære i flere år, og er det stadigvæk. Men hvad er det, som Lacoste gør rigtig?

Der er nok flere svar, og et af dem er, at Lacoste er et stærkt brand. Men indenfor sko har firmaet formået at skabe utrolig lækre sneakers i et meget simpelt design. Dertil kommer at Lacoste ofte bruger meget enkle farver, så som hvid og sort, som er blandt de mest købte farver, når det gælder sneakers og sko. Så en kombination af et super brand, lækre designs og de rette farvekombinationer er nok en af grundene til mærkets sko succes.

Lacoste dækker også en ret bred målgruppe, når det gælder fodtøj. Skoene er populære blandt klassiske mænd, blandt personer i street miljøerne samt hos andre subkulturer. Dermed kommer mærket meget bredt ud med de samme modeller, hvilket helt sikkert har hjulpet på populariteten.

Lacoste har derimod haft det meget svært, når det kom til fodtøj til kvinder. Her har mærket forsøgt sig med flere forskellige strategier, og det er først indenfor de sidste par år, at det endelig ser ud til, at de har fundet den rette. Problemet ved kvinder er, at de går i andre typer fodtøj end mænd, og at de lægger vægt på andre ting end mænd. Og da Lacoste indenfor de fleste varegrupper er meget herre orienteret, så har det også medført nogle problemer i de grupper, hvor mærket gerne har ville vinde markedsandele hos kvinderne.
Men det ser ud til, at Lacoste stille og roligt er ved at booste forretningen mod kvinderne, da det er et kæmpe marked, som firmaet helt sikkert gerne vil have sin del af!

 

Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *